Lezing: Juridisering van het klachtrecht

  • 17 september 2015
    21.30

Tegenwoordig ‘omarmen’ de meeste bestuursorganen op grond van hoofdstuk 9 Awb klachten, evenals andere ondernemingen zoals ziekenhuizen en universiteiten. Vaak is er sprake van een informeel (intern) en een formeel (extern) klachtbehandelingstraject. Daarna ligt de weg – wat klachten over bestuursorganen betreft – naar de Nationale ombudsman open. Feit is dat de mogelijkheid tot het indienen van een klacht ook door advocaten veel vaker wordt benut. Soms zelfs naast andere procedure(s). Zo werden er in 2014 10.517 klachten ingediend tegen de politie: 10 %  procent meer dan in 2013. De focus van deze lezing ligt bij de rol van de advocatuur in het klachtrecht, welke klachtingangen zijn er, wat kun je ermee bereiken en hoe pak je je bijstand idealiter aan? Mr. C.A. Winnubst (voormalig advocaat en onder meer lid van de onafhankelijke klachtencommissie van de politie-eenheid Amsterdam) zal samen met dr. M. van Dam (strategisch adviseur Nationale Ombudsman en  Kinderombudsman) de lezing verzorgen.

Event locatie

Locatie  

Adres
Marnixstraat 429
1017 PK
Amsterdam